Het Online 12 Stappenplan

Public Relations, of te wel PR, gaat over het stelselmatig bevorderen van een wederzijdse relatie tussen organisatie en haar omgeving. PR wordt ingezet om het dialoog aan te gaan met doelgroepen van een organisatie, product of dienst. Het gaat over het creëren van een imago dat aansluit op de gewenste identiteit. Over reputatie, (online) zichtbaarheid, het creëren van een gunfactor. PR wordt ingezet voor het binden van zowel oude als nieuwe klanten aan jouw organisatie, product of dienst.

Wellicht klinkt dit als een brei aan veelbelovende doch vage termen. Wat is nou precies PR? Omdat perfect uitgevoerde PR vrijwel onzichtbaar is, is het lastig om hier je vinger op te leggen. PR4ALL maakt aan de hand van het 12 stappenplan het concept PR concreet. Aan de hand van deze 12 stappen kom jij tot een PR strategie die aansluit en werkt voor jouw organisatie, product of dienst.


12 stappen, 12 thema's


Het 12 Stappenplan behandeld in 12 eenvoudige stappen de basis thema's van succesvolle PR en communicatie. Het Stappenplan is zo opgezet dat je als zelfstandig ondernemer ervaart dat PR een belangrijk onderdeel is (of zou moeten zijn) van je onderneming.

Veel mensen weten niet zo goed hoe ze zichzelf moeten promoten en hun bedrijf in de spotlights moeten plaatsen. Soms ook zien ondernemers door de marketingbomen het bos niet meer. Daarom dit Stappenplan. Om jou te helpen inzicht te krijgen.


Logische volgorde


Het Stappenplan is organisch en modulair opgebouwd. Met elke stap ervaar je dat alle stappen met elkaar verband houden en elkaar versterken. In de opbouw van het Stappenplan zit een logische volgorde.

Zo moet je eerst wat zaken bij jezelf op orde krijgen voordat je effectief bezig bent met de buitenwereld. Voordat je je huis gaat verbouwen, moet je tenslotte eerst weten hoe je wilt dat het eruit komt te zien, nietwaar. Dat is met PR niet anders.


Opdrachten


Wij beseffen dat je nog voldoende tijd over moet houden voor de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf. “Tijdens de verbouwing is de winkel geopend”, toch?

Daarom is het Stappenplan zo opgebouwd dat je alle stappen gemakkelijk kunt doorlopen naast een drukke werkdag. Het kost je hooguit enkele uren per week aan ‘huiswerk’.

Bekijk de stappen

 
1Weet wat je wilt bereiken

Of je nou een starter of al jaren actief bent, als ondernemer wil jij doelen bereiken. Maar wat zijn jouw doelen nou precies?

De eerste stap op de weg naar het realiseren van deze doelen is bewustwording. Wat wil ik bereiken met mijn organisatie, product of dienst? Wat maakt het uniek? Wat is de toegevoegde waarde? Wanneer is er succes geboekt? En welke factoren zijn doorslaggevend voor het hebben van succes? Zet deze doelen eens concreet op papier.

Naast ondernemingsdoelen bestaat ook het ondernemersdoel. Met het concretiseren van jouw ondernemersdoel hou je jezelf een spiegel voor. Wat is jouw motivatie? Jouw ondernemersdoel is de reden waarom jij doet wat je doet. De reden dat jij plezier hebt in jouw werk. Het ondernemingsdoel geeft aan waar je voor staat. in gelooft en wat jouw inspiratie geeft.

In de eerste maand formuleer je antwoorden op de bovenstaande vragen. Om te komen tot een succesvolle samenwerking, die bijdraagt aan het realiseren van de gewenste situatie, doelen en dromen, is het belangrijk deze verwachtingen in kaart te brengen.

2Hoe organiseer je jouw PR?

De beste PR bereik je door er regelmatig mee bezig te zijn. Dit kost tijd en geld. Hoe kun je dit op een slimme manier organiseren?

Wij gaan een plan ontwikkelen voor een efficiënte en effectieve PR-strategie. Dit begint met een inventarisatie van de bestaande PR middelen, wat doe jij al aan PR en marketing? Welke PR middelen heb jij al tot je beschikking en welke nog niet?

Vervolgens zal er gekeken worden naar de organisatie van deze onderdelen. Hoe zijn de taken binnen jouw organisatie verdeeld? Wat loopt goed en waar is ruimte voor verbetering? Heb jij zelf voldoende kennis in huis? Waar heb jij hulp/advies bij nodig?

En tot slot wat is het PR budget, en hoe kan dit op de slimste manier worden besteed?

3Weet wie je wilt bereiken

Ben jij je bewust met wie je allemaal zaken doet of zou moeten doen? Welke kansen er allemaal liggen? Door je netwerk te vergroten of mensen op een slimme manier voor je te winnen kan je een wereld van verschil maken.

Naast klanten, zijn ook samenwerkingspartners, media en financiële stakeholders van groot belang voor succes. Hoe ga jij met deze verschillende doelgroepen om? Hoe motiveer jij deze doelgroepen? Wat is de boodschap die jij hen mee wil geven?

Als je weet op wie je jouw PR moet richten, weet je ook wat hen drijft en hoe jouw boodschap eruit moet zien. Daarom gaan we jouw doelgroepen in kaart te brengen en deze op een succesvolle wijze benaderen.

4Stap 4

Meten is weten.

Om gericht aan de slag te kunnen gaan is het essentieel om inzicht te hebben in hoe anderen over jou en je product of dienst denken. Welke trends en ontwikkelingen hebben invloed op het succes van de onderneming? Waar liggen onbenutte kansen? Waar moet de onderneming verbeteren?

Begin maar eens met op te schrijven hoe jij denkt dat de anderen over jouw denken en hoe jij zou willen dat zij over jouw organisatie, product of dienst denken. Vervolgens zal er een online-onderzoek plaatsvinden.

5Stap 5

Ken jij die oude saga’s en verhalen? Diegene die zich als een lopend vuurtje verspreiden? Samen met jou gaan we ook jouw verhaal opschrijven. Om zo heel gericht te werken aan een duidelijke PR strategie en imago.

Want mensen willen zich graag identificeren met jou en jouw unieke talent, product of dienst. Laat weten waarom mensen zaken met jouw zouden moeten doen en waarom ze jou en jouw organisatie, product of dienst succes gunnen.

6Stap 6

Als jij je echt wil onderscheiden, je doelgroepen wil bereiken en jouw boodschap wil overbrengen komt het aan op creativiteit en slimme tactieken.

Welke PR middelen, zoals events, social activities, videocontent, infographic, PR stunts, animaties, good-old persberichten, kunnen slim worden ingezet om jouw doelen te bereiken?

7Stap 7

Is je website en social media up to date? Of gebruik jij nog steeds je website uit 2005? Kleine wijzigingen kunnen meestal al een groot verschil maken, bijvoorbeeld nieuwe pakkende en professionele teksten, pagina’s en beeldmateriaal kunnen al een wereld verschil maken.

Een compleet nieuwe website of enkele aanpassingen? Het zelfde geldt voor Social Media. Van welke platformen maak jij al gebruik en waar zou jij nog meer gebruik van moeten maken? Stralen deze profielen uit wat ze zouden moeten uitstralen en waar ligt nog ruimte voor verbetering?

8Stap 8

Bij de vorige stap is er al een begin gemaakt met Social Media.

Social media, het is altijd en overal en te belangrijk om over te slaan. Social Media is bij uitstek het middel om een onderwerp, activiteit of organisatie te laten leven, mensen te betrekken en vindbaarheid te vergroten. Laat kansen die Social Media jouw organisatie, product of dienst bieden niet links liggen. Breng jouw onderneming in jouw omgeving tot leven.

Maar hoe doe je dit? Wat heb je daar voor nodig? En hoeveel tijd en geld kost dit? De brei aan mogelijkheden binnen Social Media is eindeloos. Welk platform richt zich op welke gebruikers en wat past bij jouw organisatie, product of dienst?

9Stap 9

Wij en onze partners hebben veel ervaring in de manier waarop je jouw potentiële klanten zou moeten ‘verleiden’ om klant te worden en bestaande klanten om klant te blijven.

Leer de gouden tips & trucs en ga aan de slag om nieuwe klanten te vinden en meer te halen uit jouw bestaande klanten.

10Stap 10

De juiste mensen kennen, daar kom je verder mee. Netwerken is het opbouwen van wederzijdse relaties.

Wij reiken jou de tools voor het opbouwen en optimaliseren van jouw netwerk, zowel offline als online. Bij netwerken gaat het om kwaliteit boven kwantiteit.

Netwerken is geven en nemen, je helpt elkaar vooruit.

11Stap 11

PR = publiciteit. Laten we publiciteit genereren voor jouw organisatie, product of dienst.

Wij geloven in een versterkende mix tussen jouw eigen media (website, blogs, social media, newsroom), betaalde publiciteit (advertenties, SEA, sponsoring), gegunde publiciteit (klanten reviews, vernoemingen, delen van content) en gratis publiciteit (waarbij anderen over jou willen schrijven naar aanleiding van jou PR activiteiten).

En natuurlijk leren wij jou de verschillen en toepassingen hiervan.

12Stap 12

De laatste stap draait om twee vragen:

1. Waar sta je nu?
2. En hoe nu verder?

 

De voordelen van het Online 12 Stappenplan?

Je voorgangers zijn lovend

  • Harma
    Ik heb vertrouwen in een goede werkrelatie met PR4ALL gekregen door het persoonlijk contact van mens tot mens. Geen harde mentaliteit maar een invoelende- en stimulerende omgeving die mij perspectief biedt
    Harma
  • Jeroen
    Als ondernemer sta je er alleen voor en het is heel fijn om maandelijks te kunnen overleggen en ruggespraak te kunnen houden. De klankbordfunctie van PR4ALL is heel goed om te kunnen toetsen of het ook qua PR en marketing wel de goede kant op gaat
    Jeroen
  • Mart
    Wij zijn zeer tevreden over het contact met de PR manager en de ondersteuning die wij krijgen bij de diverse nominaties en awards die wij jaarlijks ontvangen; PR4ALL verzorgt voor ons de communicatie. Fijn team om mee samen te werken!
    Mart
    5 van 5 sterren
  • Myra
    Het is een goede stap geweest om PR4ALL in te schakelen! Ik ben gegroeid, heb meer opdrachten en bovenal meer zelfvertrouwen gekregen. Wat voor mij vooral heel prettig is, is dat het ook hele warme en fijne mensen zijn die met je praten en je helpen
    Myra
    5 van 5 sterren